VR-yhteistyösovellusten vertailua

VR-yhteistyösovellusten vertailua
Tehtävänämme oli tutustua, testata ja arvioida VR-laseille saatavilla olevia sovelluksia, joita voitaisiin käyttää opetuksessa ja esimerkiksi seminaareissa. Testaamista varten saimme koululta käyttöön Oculus Quest -virtuaalilasit, jotka eivät tarvitse tietokonetta toimiakseen.

Kumpikaan testaajista ei ollut aikaisemmin käyttänyt minkäänlaisia virtuaalilaseja, joten tehtävä oli enemmän kuin mielenkiintoinen. Aikaisemman kokemuksen puute toi myös varmasti erilaisen näkökulman testattaviin sovelluksiin ja virtuaalitodellisuuteen ylipäätään.

Testattavana oli 8 sovellusta (Hubs, Spatial, Engage, MeetinVR, Frame, Moot, Wonda VR, Glue), joista osa oli suoraan ladattavissa Oculuksen sovelluskaupasta ja osa kehittäjien nettisivuilta erillisellä pyynnöllä, johtuen sovellusten keskeneräisyydestä ja ilmeisesti sovellusten julkaisemisen vaikeudesta Oculus-kauppaan.

Monissa sovelluksissa oli samankaltaisia ominaisuuksia. Käyttäjällä on mahdollista jakaa tiedostoja, kuvia sekä piirtää 3D kynällä. Useissa sovelluksissa käytettiin jonkinlaista välinettä , jolla toimintoja pystyi tekemään, esimerkiksi tablettia tai älykelloa. Tämä edesauttoi sovelluksien käytettävyyttä, koska melkein jokainen on joskus käyttänyt jotakin älylaitetta, puhelinta tai tablettia. Sovellukset joita harjoituksessa testasimme, soveltui hyvin sekä pieniin brainstorm- tilaisuuksiin, sekä isompiin seminaareihin ja opetustilanteisiin. VR-lasien ansiosta esitelmistä ja tapaamisista sai paljon todellisentuntuisemman, kun ihmiset pystyivät liikkumaan ja tekemään eleitä käsillään muille tilassa oleskelijoille.

Sovellukset joita testasimme, olivat yksinomaan tarkoitettu seminaareihin sekä opetustoimintaan, mutta tarjolla oli myös rennompia vaihtoehtoja, joissa pystyi hengailemaan ja keskustelemaan erilaisissa virtuaaliympäristöissä arkipäiväisistä asioista muiden käyttäjien kanssa. Sovellus, joka meidän testaamisen perusteella nousi ylitse muiden oli Spatial. Spatial soveltui mainiosti ryhmätyöskentelyyn ja siinä oli kattava valikoima erilaisia toimintoja.

Testauksessa kävi ilmi, että virtuaalitodellisuudessa on paljon mahdollisuuksia, joita ainakin tällä hetkellä rajoittaa laitteisto, eikä niinkään sovellukset itsessään. Testattavana olleet ensimmäisen sukupolven Quest-lasit eivät olleet tehokkaimmat eivätkä tarkimmat markkinoilla olevat lasit. Lasien näytön pienehkön resoluution takia, lähes kaikki sovellukset näyttivät enemmän tai vähemmän pikselöityneiltä, varsinkin jos objektit olivat pieniä ja kaukana käyttäjästä. Tämä oli huomattavissa erityisesti silloin, kun sovelluksessa haluttiin jakaa esimerkiksi pdf-tiedosto ja objektia ei saanut suurennettua tarpeeksi isoksi. Testauksen loppuvaiheessa, toinen testaajista osti itselleen Oculus Quest 2 -virtuaalilasit, joilla pikselöityminen ei ollut läheskään yhtä selvästi havaittavissa, johtuen lasien näytön korkeammasta resoluutiosta.

Kaiken kaikkiaan harjoitus oli todella mielekästä sekä palkitsevaa. VR-sovellustestaus suoritettiin kotona, joten vallitseva korona tilanne ei hankaloittanut työskentelyämme.
Joni Koponen ja Janne Peltoniemi

 

Comparison of VR applications
Students, Joni Koponen and Janne Peltoniemi, tested and evaluated the applications available for VR glasses that could be used in teaching activities such as seminars. There were eight applications under testing (Hubs, Spatial, Engage, MeetinVR, Frame, Moot, Wonda VR, Glue), some of which were directly downloadable from the Oculus app store and some from the developers ’websites upon separate request.

Many applications had similar features. User can share files, images and draw with a 3D pen using devices such as tablets or a smartwatch. The tested applications were suitable for small brainstorm events, larger seminars and teaching situations. The use of VR glasses allows presentations and meetings to become more realistic when people were able to move and make gestures with their hands to other occupants of the space. The application that based on our testing, rose above the others was Spatial. Spatial was ideal for group work and had a comprehensive range of different activities.

The testing revealed that there are many possibilities in virtual reality that are limited, at least for the time being, by the hardware, and not so much by the applications themselves. The first generation of Quest glasses tested were neither the most efficient nor the most accurate glasses on the market, due to the lower resolution of the glass screen. This was especially noticeable when sharing pdf files, which could not be enlarged enough. Using Oculus Quest 2 virtual glasses, the resolution was better.

Overall, the testing was really meaningful and rewarding. VR application testing was performed at home, so the current situation of Covid-19 did not constrained the work.

 

 

Spread the word

Leave a Reply

Your email address will not be published.